سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آنکه خوب گوش دهد، زود بهره برد . [امام علی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :12
بازدید دیروز :0
کل بازدید :193993
تعداد کل یاداشته ها : 51
102/12/29
12:20 ع

پیدایش و توسعه ورزش بسکتبال

  تا قبل از سال 1891 میلادی، ورزش­های فوتبال آمریکایی و بیسبال نزد مردم ایالات متحده بسیار محبوب و مورد توجه بودند. این دو ورزش به علت ویژگی­های خاص خود و نیاز به مکان بسیار بزرگ در فضای آزاد و بنابراین در فصول معینی از سال قابل اجرا بودند. لذا در فصل زمستان فعالیت­های ورزشی بسیار کم رونق و به ژیمناستیک، حرکات سوئدی و راه­پیمایی خلاصه شده و در بعضی نقاط به صورت تعطیل در می­آمد. از این رو دست­اندرکاران امر بر آن شدند تا ورزشی ابداع نمایند که از طرفی امکان اجرای آن در تمام فصول سال میسر باشد و از طرف دیگر حد فاصل زمانی بین فوتبال و بیسبال را پر کند. علاوه بر این، هدف دیگری که با ابداع این ورزش در مد نظر قرار داشت ادامه فعالیت­های ورزشی ورزشکاران دو رشته فوق بود تا بدین وسیله بتوانند با ادامه این گونه فعالیت­ها در خارج از فصل آغاز نمایند. با توجه به نکات فوق بود که  بسکتبال در سال 1891 توسط یکی از اساتید ورزش کالج اسپرینگ فیلد به نام دکتر جیمز نای اسمیت ابداع شد.

علیرضا یوسفی

کارشناس ارشد تربیت بدنی

   


86/12/12::: 8:10 ص
نظر()
  
  

·         تعادل اسید و باز     Acid-base balance: تناسب درست یون‌های هیدروژن نسبت به یون‌های هیدروکسیل در یک محلول. این تناسب معمولا به صورت PH بیان می‌َود و ممکن است در ورزش‌های سنگین از تعادل خارج شود حد طبیعی PH خون بین 35/7 و 45/7 در خون سرخرگی و 30/7 و 41/7 در خون سیاهرگی است.

·         بخش بدون اسید لاکتیک وام اکسیژن   a lactic acid oxygen debt component : مقدار اکسیژنی که برای تکمیل ذخایر فسفوکراتین و ATP در سلول‌های بافت در طی فرآیند بازیافت بعد از پایان تمرین لازم است.

·         دستگاه بی‌هوازی بدون اسید لاکتیک   A lactic anaerobic system: یک سلسله واکنش شیمیایی برای تولید مجدد ATP در سلول بافت این واکنش‌ها بدون اکسیژن و با استفاده از فسفو کراتین و ATP موجود در سلول انجام می‌شود. تولید شده برای آزاد سازی انرژی آماده می‌باشد.

·         تمرین در مناطق مرتفع Attitude training:  تمرین در مناطق مرتفع به منظور ایجاد انطباق‌های فیزیولوژیک برگشت‌پذیر در بدن ورزشکاران برنامه‌ریزی می‌شود و هدف از این تمرینات این‌است که تحمل ورزشکار در مقابل کاهش فشار نسبی اکسیژن در ارتفاعات افزایش یابد.

·         تنش اکسیژن حبابچه‌ای  Alveolar oxygen tension: نشان دهنده فشار نسبی اکسیژن در حبابچه‌ها( کیسه‌های هوایی کوچک) دور آن قرار گرفته‌اند.

·         تهویه حبابچه‌ای   Alveolar ventilation : حجم هوایی که برای تبادل گازها وارد حبابچه می‌شود این حجم در حالت استراحت بدن 350 میلی‌لیتر است. همچنین می‌توان آن را به عنوان حجم در دقیقه تعریف کرد:

تهویه حبابچه‌ای = حجم جاری فضای مرده تشریحی × تعداد دم و بازدم