سفارش تبلیغ
صبا ویژن
کسی که دانشی را زنده کرد، نمی میرد . [امام علی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :2
بازدید دیروز :11
کل بازدید :194271
تعداد کل یاداشته ها : 51
103/2/11
11:12 ص

·         تعادل اسید و باز     Acid-base balance: تناسب درست یون‌های هیدروژن نسبت به یون‌های هیدروکسیل در یک محلول. این تناسب معمولا به صورت PH بیان می‌َود و ممکن است در ورزش‌های سنگین از تعادل خارج شود حد طبیعی PH خون بین 35/7 و 45/7 در خون سرخرگی و 30/7 و 41/7 در خون سیاهرگی است.

·         بخش بدون اسید لاکتیک وام اکسیژن   a lactic acid oxygen debt component : مقدار اکسیژنی که برای تکمیل ذخایر فسفوکراتین و ATP در سلول‌های بافت در طی فرآیند بازیافت بعد از پایان تمرین لازم است.

·         دستگاه بی‌هوازی بدون اسید لاکتیک   A lactic anaerobic system: یک سلسله واکنش شیمیایی برای تولید مجدد ATP در سلول بافت این واکنش‌ها بدون اکسیژن و با استفاده از فسفو کراتین و ATP موجود در سلول انجام می‌شود. تولید شده برای آزاد سازی انرژی آماده می‌باشد.

·         تمرین در مناطق مرتفع Attitude training:  تمرین در مناطق مرتفع به منظور ایجاد انطباق‌های فیزیولوژیک برگشت‌پذیر در بدن ورزشکاران برنامه‌ریزی می‌شود و هدف از این تمرینات این‌است که تحمل ورزشکار در مقابل کاهش فشار نسبی اکسیژن در ارتفاعات افزایش یابد.

·         تنش اکسیژن حبابچه‌ای  Alveolar oxygen tension: نشان دهنده فشار نسبی اکسیژن در حبابچه‌ها( کیسه‌های هوایی کوچک) دور آن قرار گرفته‌اند.

·         تهویه حبابچه‌ای   Alveolar ventilation : حجم هوایی که برای تبادل گازها وارد حبابچه می‌شود این حجم در حالت استراحت بدن 350 میلی‌لیتر است. همچنین می‌توان آن را به عنوان حجم در دقیقه تعریف کرد:

تهویه حبابچه‌ای = حجم جاری فضای مرده تشریحی × تعداد دم و بازدم