سفارش تبلیغ
صبا ویژن
چگونه کسی که برخی از آنچه را خداوند روزی اش ساخته، به او وام نمی دهد [یعنی انفاق نمی کند ]، محبّت پروردگارش را به کمال می رساند ؟ [حضرت مسیح علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :0
بازدید دیروز :9
کل بازدید :194283
تعداد کل یاداشته ها : 51
103/2/13
3:14 ص

ورزش مهم­تر از رژیم غذایی

مقدمه: بیش از یک سوم جمعیت بالاتر از 16 سال اکثر کشورهای پیشرفته، بر این باورند که ورزش به طور منظم، عامل بسیار مهمی در آمادگی جسمانی و سلامتی است. در نتیجه، کسب و حفظ آمادگی و سر حال بودن، انگیزه­ای کافی برای آن­ها به شمار می­رود. گروه زیاد دیگری نیز از ورزش­های سنتی به عنوان مکمل رژیم غذایی برای لاغر شدن و تناسب اندام استفاده می­کنند. در حالی که سایرین با امید کاهش خطر حمله قلبی، به ورزش می­پردازند. دلایل مردم هر چه می­خواهد باشد، روز به روز بر عده علاقه­مندان به ورزش افزوده می­شود.

کسب آمادگی جسمانی

   آمادگی جسمانی یا بهتر بگوییم آمادگی قلبی عروقی، یکی از اثرات مفید فعالیت­های ورزشی است که می­توان آن را به چشم دید و پیش­بینی کرد و به حالت و وضعیتی گفته می­شود که یک فرد بتواند کاری را با شدت و در زمان بیشتری و بدون خستگی انجام دهد. اصولاً افرادی که از آمادگی جسمانی خوبی برخوردار هستند، هنگام فعالیت­های جسمانی و رویایی با حوادث مضطرب کننده و هیجان­انگیز، چندان تغییر نمی­کنند و فشار خون آن­ها نیز از حد متعارف تجاوز نمی­کند. یک فرد ورزیده با بدنی آماده برای انجام دادن کاری معین، نسبت به یک فرد عادی، تحمل و مقاومت بیشتری از خود نشان می­دهد. ارگان­های داخلی بدن وی نیز قادر خواهند بود که مواد انرژی­زای بیشتری را به اندام­های فعال انتقال دهند تا با تلاش کم­تر، کار سخت­تر را در مدتی طولانی­تر انجام دهند. به همین دلیل، فردی که از نظر جسمانی و دستگاه گردش خون، آمادگی خوبی دارد برای اجرای یک فعالیت سنگین، فشار کم­تری بر قلب و عروق خود وارد می­آورد. چنین فردی کم­تر مضطرب و نگران است و احتمالاً از خواب بهتر و تغذیه صحیح­تر (از نظر هضم و جذب مواد غذایی نه از نظر مقدار) برخوردار خواهد بود.

   باید به این نکته مهم توجه داشت که تنها اگر گروه خاصی از فعالیت­های ورزشی به طور منظم اجرا شوند، سبب افزایش آمادگی جسمانی و دستگاه گردن خون خواهند شد. به همین دلیل، هستند بسیاری از ورزشکاران و حتی قهرمانان حرفه­ای و خیلی قوی که مهارت فوق­العاده­ای نیز در اجرای ورزش خاصی دارند ولی از نظر آمادگی جسمانی و دستگاه گردش خون بسیار ضعیف هستند. این افراد نیز باید برای کسب آمادگی جسمانی مطلوب، اجرای ورزش­های ویژه­ای را در برنامه­های تمرینی خود بگنجانند.

                                                ادامه دارد...