سفارش تبلیغ
صبا ویژن
چون خواستید از دانش بهره ببرید، بدان عمل کنید و در معانی آن بسیار بیندیشید، تا دلها آن را در برگیرد . [امام علی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :7
بازدید دیروز :9
کل بازدید :194290
تعداد کل یاداشته ها : 51
103/2/13
11:58 ص

بررسی علل خستگی

   خستگی پدیده روحی و جسمانی است. خستگی روحی ناشی از عدم تمایلات و انگیزه­های روانی در انجام فعالیت­های مختلف است. در حالی که خستگی جسمانی هم می­تواند مکمل حالت روانی و هم متضاد با آن سبب بهبود خستگی شود. به طور کلی علل­های خستگی به شرح زیر خلاصه می­شود:

1.       معیوب بودن یک عضو یا بافت بدن

2.       نرسیدن اکسیژن کافی به بافت­ها به خصوص سلول­های عصبی و عضلانی

3.       اختلالات سیستم اعصاب مرکزی

4.       اختلالات سیستم هورمونی

5.       کمبود مواد غذایی به عنوان منابع انرژی

6.       عدم تمرینات برای آمادگی جسمانی

7.       عدم هماهنگی فعالیت­ها و تمرینات عادت شده با شرایط جدید

   موارد ذکر شده به عنوان علل خستگی عمومیت دارد و عوامل دیگری نیز در بعضی افراد مشاهده می­گردد که بنای فردی دارد. اغلب آن­ها ممکن است منشاء ژنیتکی داشته باشد. تشخیص و بهبود این نوع موارد کمک بسیار مؤثری بر رفع حالت خستگی است.

با شناخت عوامل خستگی، راه­های پیشگیری ساده­تر می­شود. با وجود این که اساس خستگی به خصوصیات روحی و روانی فرد وابسته است. رفع خستگی­های ناشی از اختلالات جسمانی و تطابق فعالیت­های فیزیولوژیک با هماهنگی اعضاء شرکت کننده در این پدیده می­تواند محوری برای بهبود حالات روحی روانی حالات روحی روانی باشد.

دکتر عباس کرباسیان

   به یاد داشته باشید، خستگی را بایستی بدون وقفه در تمرینات ورزشی با روش­های مناسب برطرف نمود. همان طوری که انتظار می­رود خستگی یک فرآیند چند منظوره پیچیده است و چنان چه برطرف نشود، ادامه تمرینات مسائل فیزیولوژیک حاصل از خستگی را پیچیده­تر می­نماید. مهم­ترین روش رفع خستگی انجام تمرینات بیشینه با تمام توان در دفعات و زمان­های متناوب است. حال با کاهش راندمان و بازده کار در محدوده 60-40% خستگی پدیدار نمی­گردد.