سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آیا آزاده‏اى نیست که این خرده طعام مانده در کام دنیا را بیفکند و براى آنان که در خورش هستند نهد ؟ . جانهاى شما را بهایى نیست جز بهشت جاودان پس مفروشیدش جز بدان . [نهج البلاغه]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :9
بازدید دیروز :9
کل بازدید :194292
تعداد کل یاداشته ها : 51
103/2/13
12:49 ع

مقدمه

     عضلات اسکلتی به خاطر توده و پتانسیل منحصر به فرد خود در افزایش میزان سوخت و ساز، بزرگ‌ترین «اندام سوخت و سازی» انسان محسوب می‌شوند. انرژی مصرفی در خلال تمرین به طور محسوسی در عضلات بزرگ بدن و در افرادی که به طور منظم درگیر فعالیت­های جسمانی هستند و نیاز به انرژی بیشتری دارند، افزایش می‌یابد. نیازهای انرژی با مصرف مواد غذایی به ویژه مواد قندی بر طرف می­شود به طوری که ممکن است در سهم نسبی مواد غذایی درشت در انرژی ورودی تغییراتی ایجاد شود. این امر ممکن است به رژیم غذایی سالمی منجر شود، اما باید اضافه کرد که نحوة استفاده از چربی و قند نیز باید اصلاح شود. با رعایت این موارد خطر افزایش بیماری­های مزمن به ویژه بیماری­های قلبی- عروقی مانند تصلب شرائین و دیابت نوع دوم و احتمالاً برخی از انواع سرطان­ها کاهش می‌یابد.

انرژی مصرفی میزان انرژی مصرفی در افرادی که دچار حمله­های قلبی منجر به مرگ شده بودند در مقایسه با کسانی که پس از حمله زنده مانده بودند کم­تر می‌باشد و این باور وجود دارد که افزایش خطر بیماری­های کرونر قلب با اضافه وزن، چاقی و پیامدهای زیان­آور اختلالات سوخت و سازی رابطه دارد.

یک توضیح این است که افرادی که مصرف انرژی زیادتری دارند از لحاظ جسمانی فعال­ترند و تمرین­ها و فعالیت­های جسمانی آن­ها را در مقابل بیماری­های کرونر قلب در مقایسه با افرادی عادی و کم تحرک حفاظت می­کند. بنابراین انتقال از وضعیت عادی به وضعیت فعال، با انرژی مصرفی بیشتر رابطه دارد و کاربردهای مهمی در انتقال، ذخیره و استفاده از مکانیسم­های سوخت و سازی بدن دارد. کلیه این موارد در افراد تمرین کرده تغییر می­کند، به طوری که انجام تمرین و فعالیت­های جسمانی خطر ابتلا به برخی از بیماری­های موسوم به اختلالات سوخت و سازی قلبی- عروقی را کم­تر می­کند. انرژی مصرفی بیشتر ممکن است با کنترل وزن نیز رابطه داشته باشد، زیرا در این حالت مقدار غذایی مصرفی با انرژی مصرف شده در اثر تمرین­های ورزشی برابر می‌شوند.

انجام تمرین­های منظم ورزشی علاوه بر طولانی کردن عمر، افراد را در برابر مرگ­های زودرس حفاظت می‌کند و تقریباً به طور متوسط دو سال بر طول عمر مردان می‌افزاید به علاوه، گزارش­های اخیر نشان می­دهد که میزان مرگ و میر در زنان فعال جسمانی پائین­تر از زنان غیرفعال است. شواهد هم چنین نشان می‌دهد افرادی که به طور منظم ورزش می‌کنند، از زندگی کیفی بهتری برخوردارند و دوران پیری را سالم­تر سپری می‌کنند و در مقایسه با افراد عادی از محدودیت­های عملکردی کم­تری رنج می‌برند.

در این شماره برخی از فوائد حاصل از تعامل بیولوژیکی بین تمرین و سوخت و ساز مواد قندی و چربی در بردن مورد بحث قرار می‌گیرد. برای دستیابی به اطلاعات بیشتر و پی بردن به نقش رژیم غذایی در توسعه سطح سلامت و تندرستی، خوانندگان را به مطالعه سایر منابع توصیه می‌نماید