سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آمیزگارى با مردمان ایمنى است از گزند آنان . [نهج البلاغه]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :8
بازدید دیروز :9
کل بازدید :194291
تعداد کل یاداشته ها : 51
103/2/13
12:27 ع

آیا ورزش برای تمام بیماران قلبی مفید است؟

آیا همه بیماران قلبی باید یک شکل ورزش کنند؟

این سؤال­ها حیاتی هستند و در پاسخ به آن­ها باید بسیار دقت کرد. بدیهی است که ورزش برای همه بیماران قلبی مفید نمی­باشد. جالب است بدانید در حالی که ورزش برای بیماران دچار تنگی عروق قلب مفید است، ممکن است برای بیماران مبتلا به تنگی شدید دریچه آئورت کشنده باشد. پس بسیار حیاتی است که بیماران قلبی قبل از شروع خودسرانه ورزش حتماً با پزشک قلب خود مشورت کنند و تحت نظر وی به فعالیت بپردازند.

انواع بیماری­های قلبی

   قبل از آن که انواع ورزش­های مفید برای بیماران قلبی را توضیح دهیم، انواع بیماری­های شایع قلبی را فهرست­وار ذکر می­کنیم:

  1. نارسایی­های مربوط به عروقی که خود قلب را تغذیه می­کنند (مانند سکته قلبی)
  2. بیماری­های دریچه­ای قلب و نارسایی قلبی(مانند تنگی دریچه میترال، گشادی دریچه آئورت)
  3. بیماری­های مادرزادی قلب(مانند وجود سوراخ در دیواره بین دو بطن یا دو دهلیز)
  4. افزایش فشار خون

   البته انواع متعدد دیگری از بیماری­های مختلف قلبی وجود دارند که به علت اختصاصی بودن یا موقتی بودن، آن­ها را ذکر نمی­کنیم. از مجموع بیماری­های قلبی، ورزش به طور عمده در پیشگیری و درمان بیماری­های عروق قلب مؤثر است و بیشتر در این مورد توصیه می­شود. باید به این نکته دقت داشت که ورزش در سایر بیماری­های قلب (مانند دریچه­ای یا مادرزادی و...)، اثری در پیشگیری ندارد، در حالی که مانع بیماری­های عروق قلب(کرونر) می­شود. هم­چنین در حالی که به اکثر بیماران قلبی مانند تنگی و گشادی دریچه­ای یا نارسایی و...، فعالیت شدید توصیه نمی­شود و حتی ورزش، ممنوعیت دارد. در بیماران مبتلا به سکته قلبی یا تنگی عروق قلب، ورزش برنامه­ریزی شده می­تواند مانع پیشرفت بیماری شود و حتی بهبود قسمتی از عوارض بیماری و یا کاهش نیاز بیمار به دارو را موجب شود. بنابراین می­توانیم بگوییم، بیشتر بحث ما در رابطه با فواید ورزش در بیماران مبتلا به تنگی عروق قلب می‌باشد و دوباره متذکر می­شویم که سایر بیماران قلبی حتماً باید قبل از هر گونه برنامه ورزشی با پزشک قلب خود مشورت کنند. در برخی مواقع، ورزش سنگین در بعضی بیماری­های قلبی مساوی با مرگ ناگهانی می­باشد، اگر چه در بسیاری از بیماری­های قلبی انجام ورزش بلامانع است و تشخیص این امر به عهده پزشک متخصص قلب می­باشد.

پیشگیری از بیماری های عروق قلب

حرکت / شماره 13 زمستان 1386                                                                          صفحه 12

   بیماری­های عروق کرونر قلب (آترواسکلروزیس) که نتیجه رسوب چربی و بعضی اجزاء خون در جداره رگ و بنابراین تنگی رگ و ایجاد مانع در سر راه خون رسانی و تغذیه عضله قلب می­باشد، شایع­ترین عامل مرگ و میر در جهان است. یعنی شایع­ترین عامل مرگ در جهان بیماری­های قلبی است و شایع­ترین شکل بیماری قلبی هم بیماری عروق قلب (سکته قلبی) است. حال که به اهمیت عروق کرونر قلب پی بردید در حفظ سلامت آن کوشا باشید. ممکن است بپرسید چگونه و به چه وسیله می­توانیم مانع ایجاد رسوب در عروق قلب خود شویم و چگونه می­توانیم از سکته قلبی پیشگیری کنیم؟ جواب این سوال را زمانی بهتر درک خواهید کرد که بدانید چه عواملی باعث سکته قلبی می­شوند. متخصصان قلب مهم­ترین عامل ایجاد کننده بیماری عروق قلب را ایجاد رسوب در این عروق می­دانند.

 

مهم ترین عوامل مستعد کننده زمینه بروز سکته قلبی کدامند؟

   افزایش چربی­های خون، افزایش فشار خون، سیگار، مرض قند، مرد بودن، چاقی، عدم تحرک، قرص ضد بارداری، الکل، سن بالا، سابقه خانوادگی؛ هر یک از عوامل می­توانند فرد را مستعد سکته قلبی کنند. مهار هر کدام از آن­ها عاملی است در جهت به تعویق افتادن سکته قلبی.

 

چگونه ورزش مانع ایجاد سکته قلبی می شود؟

-   با ورزش اگر چه میزان کلسترول خون تغییر نمی­کند. ولی ضمن جلوگیری از افزایش آن، بخش مفید خون یعنی چربی با وزن مخصوص بالا(HDL) را افزایش می­دهد و چربی مضر (LDL) را کاهش می­دهد. بنابراین موزانه چربی­های مفید و مضر به نفع قلب تغییر می­یابد.

-   ورزش سبب حفظ تعادل فشار خون می­شود. اگر چه ورزش سبب کاهش فشار خون در بیماران با فشار خون ملایم نمی­شود ولی در بیماران مبتلا به فشار خون شدید دیده شده است که ورزش برنامه ریزی شده مداوم، سبب کاهش فشارخون و کاهش نیاز بیمار به دارو شده است.

-   مسلم است که اکثر ورزشکاران سیگار نمی­کشند از طرف دیگر در بررسی­های آماری دیده شده که سیگاری­هایی که روی به ورزش می­آورند تمایل به ترک یا کاهش تعداد سیگار در آن­ها بسیار زیاد می­شود.

-   ورزش منظم سبب کاهش قند خون ناشتا می­شود و در بیماران دیابتی دیده شده است که ورزش مداوم نیاز آنان به انسولین را کاهش می­دهد. ورزش­های پرتحرک چربی­های اضافه بدن را کم می­کند.

-   چاقی: ورزش، دشمن چاقی است. ورزش، چربی های اضافه بدن را ذوب می کند و کاهش وزنی مفید و ملایم را در پی دارد. کاهش وزن به وسیله ورزش بسیار مفیدتر و مؤثرتر از کاهش وزن ناشی از رژیم غذایی می باشد.

-   عدم تحرک: عدم تحرک یکی از علل رکورد گردش خون و زمینه ساز ایجاد لخته در بسیاری از عروق بدن از جمله قلب می­باشد. بدون شک ورزش در هر سنی سبب محو این عامل خطر ساز می­شود.

توصیه های ورزشی

حرکت / شماره 13 زمستان 1386                                                                          صفحه 13

   در جامعه ما اکثر بیمارانی که دچار سکته قلبی می­شوند، خود را افرادی فرسوده و رو به زوال می­پندارند که دیگر قادر به هیچ فعالیت مثبت اجتماعی نیستند و با احتیاط باید منتظر سپری شدن سال­های پایانی عمر خود باشند؛ در حالی که این تصوری کاملاً خطاست. سکته قلبی مانند بسیاری از بیماری­های دیگر امری است گذرا و بیماران بعد از بهبود بر حسب شدت بیماری می­توانند برای یک زندگی فعال و طبیعی جدید برنامه­ریزی کنند. لذا برای بیماران نجات یافته از سکته قلبی، نه تنها عدم تحرک و استراحت ممتد را توصیه نمی­کنیم، بلکه آن را مضر و کاهنده طول عمر می­دانیم. کلیه بیماران دارای سابقه سکته قلبی باید طبق برنامه­های شخصی به تدریج به زندگی طبیعی باز گردند تا حدی که تقریباً تمام توانایی­ها و فعالیت­های قبل از سکته خود را بازیابند. قسمتی از این برنامه بازیابی توان یا بازتوانی از همان روزهای اول بعد از سکته در بیمارستان آغاز می­شود و بیشتر آن بعد از ترخیص ادامه می­یابد. ارائه برنامه بازتوانی جهت بیماران سکته قلبی به عهده پزشک معالج می­باشد. پزشک معالج با توجه به شدت بیماری، برنامه‌های لازم را طرح­ریزی می­کند.