سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هرگاه خداوند، بنده ای را دوست بدارد، قلبی سلیم و پاک و خویی استوار، روزی اش می کند . [امام علی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :7
بازدید دیروز :3
کل بازدید :194396
تعداد کل یاداشته ها : 51
103/2/28
6:46 ص

شعبانعلی بسمل اشاره: از این شماره به بعد در نظر داریم با طرح سؤالاتی در زمینه مشکلات تربیت بدنی (بویژه درس تربیت بدنی) با کمک و یاری شما خوانندگان گرامی، راهکاری مناسب و عملی برای حل مشکلات پیدا نماییم.

 سؤال: چرا آموزش­های ارائه شده در مراکز دانشگاهی به دبیران تربیت بدنی، در ساعات درس تربیت بدنی اجرا نمی­شود؟ اجازه بدهید سؤال خود را کمی بسط بدهم. در مراکز دانشگاهی و در آموزش­های آکادمیک به دبیران تربیت بدنی ضمن آموزش مطالب علمی مرتبط با تربیت بدنی، نحوه آموزش مهارت­های گوناگون به دانش آموزان را می­آموزند. همه جا بحث این است که بایستی درس تربیت بدنی به همان صورتی که به دبیران آموزش داده شده، برای دانش آموزان تدریس شود. وزارتخانه بر این اصل تأکید دارند، سازمان نیز درصدد اجرای آن است، شهرستان­ها نیز در تلاشند که آن را به دبیران انتقال دهند. اما متأسفانه تنها چیزی که در مدارس (اکثریت) خبری از آن نیست اجرای درس تربیت بدنی می­باشد. زنگ تربیت بدنی خلاصه می­شود در حداکثر چند دقیقه­ای نرمش و بعد گروه بندی و پرداختن دانش آموزان به ورزش­های مختلف و البته بدون آموزش. (البته باید گفت که بعضی از همکاران در مدارس کاملاً بر اساس آموزش­های دیده شده تدریس می­کنند.)

نظارت اداره بر چگونگی اجرای درس تربیت بدنی تا چه حدی می­باشد؟

   اصولاً در ارزشیابی دبیر تربیت بدنی، چگونگی اجرای درس تربیت بدنی لحاظ می­شود؟

   وقتی از دبیران علت عدم اجرای درس تربیت بدنی را سوال می­کنید، گناه را به گردن اداره می­اندازد یا از کمبود امکانات می­نالند و یا عدم همکاری مدیر مدرسه را بهانه­ای برای عدم اجرای آن اعلام می­دارند و بعضی هم برگزاری بیش از حد مسابقات را بهانه می­کنند. مقصر کیست؟

   چگونه می­شود در این زمینه بگونه­ای عمل نمود تا شاهد تحول و رشد درس تربیت بدنی بود؟

   اجازه بدهید از زاویه­ای دیگر به این مسئله نگاه کنیم.آموزش و پرورش از دو کلمه مجزا تشکیل می­شود. بخش آموزش به مفاهیمی از قبیل علوم پایه و دروس تخصصی هر رشته می­پردازند و بخش پرورش نیز در راستای آموزش ما به پرورش قوای روحی و معنوی دانش آموزان می­پردازد تا به رشد و تکامل واقعی دانش آموزان کمک بکند.

رسالت تربیت بدنی در چرخه آموزش و پرورش چیست؟ آیا آن گونه که فعلاً به آن پرداخته می­شود در راستای اهداف ترسیمی است؟ رابطه درس تربیت بدنی با دیگر دروس چگونه باید باشد؟ چرا تربیت بدنی نتوانسته به عنوان یک درس در مدارس مطرح شود؟ چرا نگاه دانش­آموزان بعضاً اولیاء آنان به درس تربیت بدنی، از زاویه بازی و تفریح آن است؟

ارزشیابی درس تربیت بدنی تا  چه حد مانند دیگر دروس دارای جایگاه، ارزش و اهمیت است؟

و ده­ها چراهای دیگر که برآنیم در این مغال به آن پاسخ دهیم و در جهت بهبود وضعیت موجود پیشنهادهایی نیز ارائه نماییم.

<<شعبانعلی بسمل>>


86/4/24::: 8:18 ص
نظر()